اینستاگرام برای رقابت با تیکتاک، سیستم جستوجوی محتوای خود را تقویت میکند
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ – ۰۹:۲۹مطالعه 2 دقیقه

مجتبی بوالحسنی

آدام موسری، مدیر اینستاگرام اعلام کرد این پلتفرم درحال تقویت قابلیت جستوجوی خود است، زیرا میداند برای رقابت با تیکتاک باید عملکرد بهتری در این حوزه ارائه دهد. او در پادکست Build Your Tribe با صراحت گفت که جستوجوی محتوای اینستاگرام هنوز در حدی نیست که بتواند رضایت کاربران را جلب کند.
موسری میگوید: «ما شروع کردهایم به سرمایهگذاری بیشتر روی قابلیت جستوجو در اینستاگرام، چون محتوای فوقالعادهای در آن وجود دارد. اما واقعیت این است چیزی که ما آن را جستوجوی محتوا مینامیم، یعنی پیداکردن محتوا، نه فقط حساب کاربری؛ و اینستاگرام هنوز در این زمینه خیلی ضعیف عمل میکند.»
طبق گفتههای موسری، یکی از دلایل اصلی ضعف سیستم جستجوی محتوای اینستاگرام، تیم کوچک مسئول این بخش بوده است، اما متا اخیراً تیم جستوجوی اینستاگرام را تقویت کرده و قصد دارد تا طی ماهها و سالهای آینده، قابلیتهای جدیدی در این زمینه ارائه دهد.
موسری گفت: «راه درازی پیش رو داریم، اما باور دارم اگر بهدرستی پیش برویم، تجربهی جستوجو را برای کاربران بسیار بهتر خواهیم کرد. فرض کنید برای هر چیزی که دنبال آن هستید، خیلی راحتتر به نتیجه برسید. این موضوع حتی برای سازندگان محتوا هم اهمیت دارد، زیرا باعث میشود محتوایشان فقط در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول دیده نشود، بلکه بارها و بارها دیده شود.»
تغییر رویکرد اینستاگرام در بخش جستجو بیدلیل نیست، زیرا نحوهی جستوجوی محتوای کاربران نسل Z بهطور قابلتوجهی دگرگون شده است. گوگل در سال ۲۰۲۲ به این موضوع اعتراف کرد که شبکههای اجتماعی مانند تیکتاک و اینستاگرام درحال ربودن گوی رقابت از موتور جستوجوی سنتی هستند.
پاییز گذشته تیکتاک با معرفی تبلیغات هدفمند در نتایج جستوجوی خود، مستقیماً وارد رقابت با گوگل در حوزهی تبلیغات شد. ازطرف دیگر، مطالعات متعدد نشان دادهاند که شبکههای اجتماعی در میان نسل جوان، بیشاز پیش بهعنوان جایگزین موتورهای جستوجو مطرح هستند.
در یکی از این پژوهشها مشخص شد اینستاگرام حتی از گوگل نیز محبوبتر بوده و به عنوان موتور جستوجوی منتخب نسل Z در آمریکا شناخته شده است. بااینحال، همچنان رقابت سنگینی وجود دارد و اینستاگرام برای تثبیت موقعیت خود در این حوزه تلاش میکند.
-
افزایش امنیت اینستاگرام: چگونه از هک شدن اکانت اینستاگرام خود جلوگیری کنیم؟
-
رفع بلاک لایک اینستاگرام؛ چگونه از محدود شدن در اینستاگرام خارج شویم؟
بر اساس گزارش Fortune، حدود ۴۵ درصد از کاربران نسل Z ترجیح میدهند از شبکههای اجتماعی برای جستوجو استفاده کنند. همچنین در گزارشی از HerCampus که eMarketer منتشر کرد، ۵۱ درصد از این نسل تیکتاک را بهدلیل ویدیوهای کوتاه به گوگل ترجیح میدهند.
یکی دیگر از حوزههایی که اینستاگرام قصد دارد در آن با تیکتاک رقابت کند، بخش جستوجوهای پیشنهادی بالای کامنتها است. تیکتاک از محتوای موجود در نظرات برای پیشنهاد جستوجوهای مرتبط بهره میبرد و اینستاگرام نیز قصد دارد مکانیزم مشابهی را پیادهسازی کند.
-
مجتبی بوالحسنی