پیشرفت چشمگیر بازیهای موبایلی؛ ASR سرانجام در دسترس قرار گرفت
یکشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۴ – ۲۳:۳۳مطالعه 2 دقیقه
مهدی بازیار
ماهها پساز معرفی اولیه، شرکت آرم ابزار ارتقای عملکرد ASR (مخفف Accuracy Super Resolution) را در اختیار توسعهدهندگان قرار داد تا بتوانند آن را در بازیهای خود بهکار بگیرند. در کنفرانس GDC 2025، آرم اعلام کرد تا پایان سال، افزونههایی از پیش آماده برای موتورهای بازی یونیتی و آنریل انجین عرضه میکند. با ورود ASR، خلأ یک راهکار متنباز برای ارتقای عملکرد در بازیهای اندرویدی برطرف شده؛ قابلیتی که پیشتر وجود نداشت و باعث شده بود MetalFX اپل جلوتر بهنظر برسد.
پخش از رسانه
اگرچه تراشههای آرم بیشتر در گوشیهای هوشمند استفاده میشوند، اما حالا وارد لپتاپها هم شدهاند؛ مثلاً سری اسنپدراگون ایکس کوالکام. بنابراین طبیعی است انتظار داشته باشیم ASR روی این تراشهها هم کارایی خوبی داشته باشد. بهگزارش تامز هاردور، این فناوری با تکیه بر فناوری FSR2 شرکت AMD ساخته شده و بهگفتهی آرم، با فعالسازی ارتقای ۲ برابری روی پردازنده گرافیکی Immortalis-G720 (در تراشههای دیمنسیتی ۸۴۰۰ و ۹۳۰۰)، میتوان تا ۵۳ درصد نرخ فریم بالاتر دریافت کرد. همچنین در همین حالت و با انتخاب تنظیمات کیفیت، مصرف انرژی تا ۲۰ درصد کمتر میشود.
در گوشیهای هوشمند، فناوریهای ارتقای عملکرد معمولاً بین کیفیت تصویر، سرعت و عمر باتری تعادلی ایجاد میکنند. مثلاً GSR کوالکام که از روش Spatial Upscaling استفاده میکرد، بهدلیل محدودیت سختافزاری و پشتیبانی محدود بازیها، تأثیر چندانی نداشت؛ اما ASR متنباز است و توسعهدهندگان میتوانند آن را طبق نیازشان تنظیم کنند. همچنین انتظار میرود بیشتر دستگاههای مجهز به تراشه آرم از آن پشتیبانی کنند. در یک دموی فنی، آرم نشان داد که ASR در موتور آنریل انجین ۵ میتواند بدون افت کیفیت، تا ۳۰ درصد نرخ فریم را افزایش دهد.
- فناوری FSR4 ایامدی برای آپاسکیل بازیها بهطور کامل از هوش مصنوعی استفاده میکند
- AMD FSR چیست؟ وضوح فوق العاده FidelityFX چگونه کار میکند؟
اگر بخواهیم ساده بگوییم، ASR برای گوشیها همان نقشی را دارد که DLSS یا FSR برای کامپیوتر دارند. با ارائهی افزونههای آماده برای یونیتی و آنریل انجین تا پایان امسال، استفاده از این فناوری برای توسعهدهندگان ساده خواهد بود. احتمالاً بازیهایی مثل گنشین ایمپکت (ساختهشده با یونیتی)، Wuthering Waves و فورتنایت (هر دو با آنریل انجین) جزو اولین عناوینی خواهند بود که از ASR بهره میبرند.
بهدلیل متنباز بودن ASR، امکان استفاده از آن در موتورهای دیگر هم وجود دارد؛ البته این کار به تلاش بیشتر توسعهدهنده نیاز دارد. در میان تراشههای مخصوص موبایل، ASR باید با سختافزارهایی مانند اسنپدراگون کوالکام، دیمنسیتی مدیاتک، تنسور گوگل، اگزینوس سامسونگ و سری A یا M اپل سازگار باشد. انتظار میرود ASR مانند FSR 2 انعطافپذیر باشد و روی بیشتر سختافزارهای جدید آرم اجرا شود، هرچند این موضوع به تصمیم توسعهدهندگان و آرم بستگی دارد. بااینحال، بعید است شرایط سختگیرانهای در کار باشد.
-
مهدی بازیار